Spelarutbildning
U13-U14

Guldåldern fortsätter och all teknikträning är prioriterad. Det behövs också en massa repetitioner för att ”automatisera” en rörelse och det får vi genom att hålla till på småytor t.ex. stationer. Att behålla är också prioriterat.

PÅVERKBARA FYSISKA KVALITÉER
All teknik, allsidig och grenspecifik. Viktigt att börja köra skivstångsteknik, så att de som har teknik och rörlighet kan lägga på lätta vikter. Snabbhetsfönster två är öppet, arbetstider 5-20 sek, konditionsträning, balans och koordination.

TRÄNING OCH MATCH
Vi använder tavlan fullt ut. Fokus ligger fortfarande på all teknik. Stationsträningar, smålagsspel.

TEKNISK CHECKLISTA
Jobbar vidare med all teknikinlärning, skapa miljöer där vi jobbar med ”automatisering”. Vi blir än nog- grannare med detaljer och att vi kan utföra tekniska moment i högre fart. Fortsätt utveckla: Passningar, skott, puckföring, skridskoåkning

TAKTISK  CHECKLIST (LANDSLAGETS SPELIDÉ I  GRUNDEN)
Kollektiv spelteknik: Tekningar, positionsspel (2-1-2, 2-2-1),
Tema: anfall, spelbar, bredd-djup, omställningar, alla anfaller. Skymmare och returtagare. Försvar: försvarssida, pressteknik, omställningar, alla försvarar. Vara i skottlinjen.  Blad mot puck. Spelförståelse, smålagsspel.

TRÄNINGSMATCHER
Rekommendationen är några matcher innan seriestart eller ev en cup.

SERIESPEL
Ett lag spelar i U13 serie och ett lag i U14 serie. Det mest troliga är att man deltar i blandlags serie också (13/14), beroende på hur många deltagare man har. Där man alternerar spelarna för att nå minst en match per /spelare och vecka. Självklart räkans träningsnärvaro/tid , inställning och flit in i matchuttagning.  I U14 spelas DM för första gången och de matcherna värderas precis som vilken match som helst. Utbildning och kämpa anda i första hand, resultat i andra!!

CUPSPEL
U13 har en vårcup. U14 har sin cup på hösten – prel. V.44
Förutom detta är man iväg på max tre cuper, val av cuper sker i samråd med ungdomsansvarig.

Planeras senast Aug.

ÖVRIGT
Ordning och reda! Jobba med allsidig off-iceträning, nu börjar man kunna påverka både kondition och muskelmassa då ungdomarna börjar komma in i puberteten. Ligg också kvar med stora mängder teknikträning – guldåldern! Viktigt då många växer fort vilket påverkar tekniken. Glöm inte bort det mentala och de viktiga individuella samtalen.

22
21
12