Spelarutbildning
U15-U16

Från att ha vandrat genom barnishockey och ungdomsishockey har vi nu hamnat i en tid i utvecklingen som bjuder lite mer tävling. Både träningar och matcher blir mer tävlingsinriktade. Prio: att behålla.

PÅVERKBARA FYSISKA KVALITÉER
Alla former av aerob-träning är prioriterad, så också även styrketräning. Man ska nu ha en fullgod teknik samt tillfredställande rörlighet. Allsidigheten i träningen är viktig. Koordination, balans, frekvens och snabbhet.

TRÄNING OCH MATCH
Blir mer tävlingsinriktad. Viljan att ta kampen blir viktigare.

TEKNISK CHECKLISTA
Viktigt att fortsätta all form av teknikinlärning, då många växer fort, vilket förändrar styrka i förhållande till finmotorik. Fortsätt ”automatiseringsprocessen” så att vi kan öka farten i allt vi gör.

TAKTISK  CHECKLIST (LANDSLAGETS SPELIDÉ I  GRUNDEN)
Fördjupad kollektiv spelteknik: tekningar (varianter), positionspel/spelsystem, ”cycling” i hörn, parspel både som forwards och backar, defensivt och offensivt, powerplay, boxplay. Vara i skottlinjen. Skymmare och returtagare. Blad/puck. Boxa ut, vinna insidan.

TRÄNINGSMATCHER
Ett antal matcher är att föredra då denna grupp ska bli uppdelad i två. (Om antalet spelare är högt nog) Så alla får möjlighet att visa upp sig i matchsituationer.

SERIESPEL
Om gruppen är tillräckligt stor spelar man i tre serier. U16 Elit, U16 Div 1 samt U15/16. I dessa serier spelar man på den nivå och i den utsträckning som huvudansvarig tränare anser är bäst för utvecklingen på respektive spelare. Basen är 15+2 i varje match.

DM (distriktsturnering) genomförs också på U15 och U16- behövs det fler spelare (15+2 är minimum) i respektive åldersgrupp lånar man spelar av de olika lagen.

CUPSPEL
Gruppen har en/alt två försäsongsturneringar.
Man åker också på max en cup per lag (en U15 och en U16- alla åker med)

ÖVRIGT
Nu bör alla ha en bra grund både fysiskt och tekniskt, på is och off-ice. Fortsätt tryck på bra ordning och reda, god kamratskap och rätt attityder. Nu är det dags att höja volymen av träning och man bör komma upp i tre till fyra off-icepass/vecka. Fokus på stångträning i gymmet, konditionträning i alla former. Samtidigt inte glömma bort teknik, skott och spelförståelse på isen. Individuella samtal flera gånger under säsongen. Tanken är att få med oss alla in i junioråldern antingen som NIU-elev eller på det lokala hockeygymnasiet.

Malvakt2
16-2
Malvakt